ceturtdiena, 2016. gada 11. februāris

Maksas ceļi Buskerudas apgabalā

foto: dt.no/Per Gilding

Ikvienam ir zināms tas fakts, ka Norvēģijā, tāpat kā daudzviet Eiropā, ir maksas ceļi. Par labiem ceļiem ir arī jāmaksā zināma nodeva, braucot pa tiem. Tagad jauninājumi ieviesti arī Buskerudas apgabalā (viens no tuvējiem apgabaliem Oslo).

Šī iniciatīva nenāk no pašiem iedzīvotājiem, bet gan no valsts ierēdņu puses. Tiek runāts, ka šāda veida jauninājumi un maksas ceļu ieviešana situāciju valstī tikai pasliktina, nevis uzlabo. Šeit jāņem vērā tas, ka maksas ceļi, braucot pa tiem, būs tā vai citādāk jāapmaksā. Daudziem tas liedz iespēju regulāri doties uz tiem veikaliem, kas bija iecienīti. Principā, tas veicina sava veida lokālu izolāciju, jo ir cilvēki, kas aizdomāsies, vai doties uz veikalu, kas atrodas maksas ceļa galapunktā, vai uz tuvāko, mazāk populāro veikalu pie mājām. Var jau būt, ka tā ir sava veida ierobežošana un pat diskriminācija, tomēr jāatceras, ka katra no tā sauktajām pašvaldībām (komūnām) pati regulē noteikumus, vai tā vēlas vai nē maksas ceļu ieviešanu sevis pārstāvētajā (kontrolētajā) teritorijā.

Ir bijušas daudzas apspriedes par šo tēmu, tomēr politiķi un Ceļu administrācija (CSDD Norvēģijā, faktiski) skaidri un gaiši paliek pie tā, ka maksas ceļiem ir jābūt un bez tiem nevar... nekādīgi.

Šāda situācija, ka vietējie politiķi atbalsta šo valsts pārvaldes izspiešanas shēmu, pastāv jau kopš 1986. gada, kad Bergenā tika ieviests pirmais šāda veida maksas, lokālais, ceļš. Ja politiķi būtu skaidri nostājušies cilvēku un viņu interešu pusē, šāda situācija nebūtu izveidojusies, bet, ir tā kā ir. Progress arī šeit, liekas, nav apturams.

DT.no uzdod jautājumu Norvēģijas valdībai: kā tas iespējams, ka Norvēģija pirms un pēc kara (līdz pat 80tiem gadiem), spēja būvēt ceļus, uzturēt tos, BEZ maksas ceļu ieviešanas? Tagad, kad valsts ir ekonomiski ļoti pacēlusies pasaules mērogā, bez maksas ceļiem šis pasākums vairs nav iespējams? KĀ tad tā?

Politiķi uz gandrīz visiem jautājumiem atbild izvairīgi, vien norādot, ka autobraucējiem ir jāmaksā par ceļiem, pa kuriem tie brauc.

Fakti ir tādi, ka Norvēģijas autovadītāji ik gadu samaksā aptuveni no 60-70 miljardus kronu valstij par ceļu izmantošanu (maksas ceļu tieši). Sanāk, ka tiek maksāts nodoklis, par to naudu tiek būvēti ceļi un atkal tiek maksāta nauda. Faktiski, tas ir nebeidzamais aplis, kurā vadītāji paši būvē ceļus par savu naudu un valsts.... nepiedalās nemaz!

Oriģinālvalodā raksts

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru